Alla inlägg den 23 oktober 2012

Av Medium - 23 oktober 2012 11:54

Jag har tänkt mycket på det här med relationer och kärlek. Det är nog det största man kan få i livet, kärlek till en annan människa men också känna sig hel. Det kan kännas som den sista pusselbiten faller på plats. Men varför ska det vara så svårt då ?


Jag har läst en bok som heter "Från ögonkast till varaktig relation" och här finner jag många svar på mina frågor. Och den tar upp 7 olika människors problem när det gäller just att få till kärleksrelationer. Vid ett senare tillfälle kan jag ta upp några exempel ur boken.


Mycket handlar om vad man själv har med sig i bagaget då man möter en annan människa. Och så helt plötsligt börjar sidor hos en själv komma upp till ytan som legat dold under kanske lång tid. Det kan vara att man inte blivit bekräftad av sin eller sina föräldrar och därför har man med sig dessa sår även in i relationer till en ny partner. Man får då chans att spegla sig själv i en annan människa och då kan den där "knappen" triggas igång om saker som hänt i det förflutna.


Det är just förväntningarna som skapar problem i våra relationer. Vi förväntar oss av andra att dom ska känna, tänka och vara så som vi vill. För vårt ego vill ha kontroll.


Kärlek är inte lätt, den baseras ofta på andra människors beteenden, handlingar och känslor emot oss, som sårar oss och gör oss arga och frustrerade. Men när vi släpper förväntningarna på andra människors sätt att vara. känna och tänka. Det är då vi är i kärleken, den villkorslösa kärleken. Där ger vi oavsett vad andra ger oss tillbaka. Vi ger och vi lämnar det som inte är för vårt eget bästa.

Skapa flashcards